فانتزی در قصه های عامیانه ی هرمزگان
نویسندگان
چکیده
فانتزی در لغت به معنی وهم و خیال است و در ساختار ادبی گونه ای است؛ که از عناصر خیالی و غیر واقعی در آن به عنوان درون مایه ای اصلی استفاده می شود . آثاری که از واقعیت به دور است و با پناه بردن به نیروی تخیل ، رویا ، خواب و خیال سعی دارد، تصویر ذهنی شگفت انگیز و نا آشنا را قانونمند جلوه دهد. هرمزگان به عنوان یکی از نواحی سرزمین کهن و متمدن ایران از نظر قصه های عامیانه پر بار و غنی است ، اگر چه نویسندگان و روایت کنندگان این آثار معلوم نیستند ، اما بعضی از قصه های عامیانه ی استان توانسته است با بهرمندی از عناصر تخیل حال و هوای گذشته ، شیوه زندگی ، طرز تفکر و گرایش فکری این دیار را به خوبی نمایان سازد . این پژوهش بر آن است ، تا نخست نظری درباره فانتزی دهد ، انواع فانتزی را معرفی کند ، سپس با تحلیل قصه ی شاه نیل که دو روایت از دو منطقه بستک و خمیر دارد ، به استخراج عناصر فانتاستیک و خیال پردازنه ی آن ها بپردازد و حاصل کار را بتوان به قصه های سراسر هرمزگان تعمیم داد. هرچند این مقاله چکیده ای از پایان نامه ی کارشناسی ارشد این جانب با همین نام می باشد .
منابع مشابه
سیمای پری و زنان پری وار در قصه های عامیانه ی هرمزگان
در پژوهش حاضر تلاش شده «سیمای پری و زنان پری وار» در قصه های عامیانه ی هرمزگان بررسی و تحلیل شود. قصه ها و افسانه های عامیانه ی هرمزگان مانند بقیه ی اجزای فرهنگ عامه انباشته از بن مایه های اساطیری متنوع و مملو از باورها و آیینهای کهن اقوام است. در نتیجه این ظرفیت را دارد که از منابع مهم شناخت فرهنگ و اندیشه ی ایرانی، مردم شناسی، جامعه شناسی و به طور کلی مطالعات فرهنگی مورد استفاده...
متن کاملنمودهای باور اساطیری «ذی روح بودن درخت» در قصه های عامیانه ی هرمزگان
مطالعات فرهنگی در حوزه ی فولکلور و فرهنگ عامه از اهمیت فراوانی برخوردار است و به صورتهای مختلف انجام می شود. یکی از این صورتها مطالعه ی اسطورهای فرهنگ عامه است. در این مقاله تلاش شده است با بررسی نمودهای باور اساطیری «ذی روح بودن درخت» در قصه های عامیانه ی هرمزگان، اهمیت بازخوانی ادب عامه به عنوان گنجینه ای سرشار از باورها و نمادهای کهن و اساطیری به طورعام و قصه های عامیانه ی هرمزگان...
متن کاملپیکرگردانی «انسان-درخت » و «درخت-انسان » در قصه های عامیانه ی هرمزگان
در ایـن مقالـه بـاور کهـن و اسـاطیری پیکرگردانـی «انسـان ـ درخـت» و «درخت ـ انسـان» در قصه هـای عامیانـه ی مکتـوب هرمـزگان مـورد بررسـی قـرار گرفتـه و تـلاش شـده اسـت تـا هـر چـه بیشـتر بـر اهمیـت حفـظ و مطالعـه ی فرهنگـی قصه هــای عامیانــه تأکیــد شــود و نشــان داده شــود کــه چگونــه می تــوان رد پــای باورهــای کهــن و اســاطیری یــک قــوم را در ادبیــات عامیانــه ی آن قــوم یافــت. ن...
متن کاملتصویر سازی زنان در قصه های عامیانه ی مردم فارس
چکیدهقصه از برجسته ترین و رایج ترین گونه های ادبیات عامه است. تصویرهایی از زندگی مردم زمانه، تضادهای طبقاتی و ستیزه جویی های اجتماعی، رفتار و روابط خانوادگی، گرایش های قومی و مذهبی، آداب و رسوم متداول را به زبان ساده و به صورت طنز بیان می کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تصویرسازی زنان در قصه های عامیانه ی مردم فارس است. روش پژوهش کیفی و رویکرد تحلیل داده های آن توصیفی- تفسیری است. روش جمع آوری دا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه فرهنگی هرمزگانجلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۱-۶۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023